Whisper Social Media. Hm… Intrigerende titel.
In het Museum voor Communicatie, het museum voor alle zintuigen. Daar moesten we dus bij zijn. Alleen al gezien mijn eenjarige ‘jubileum’ op Twitter en de voorzichtige stappen van Maartje met dit medium (allebei hebben we al langer ervaring met LinkedIn, Facebook en Hyves).
Als we al dachten dat wij achter lopen en het gevoel hebben de boot te zullen missen als het gaat om social media, werd dat tijdens de #whisper ietwat gedempt. Ja, er zijn nog veel mogelijkheden die we niet kennen. Die we zelfs nog niet helemaal begrijpen. Maar een deel van het dertigkoppige publiek bleek een stuk minder ‘ver’ te zijn dan wij. Ook dan we verwachtten.
Van “too many naar to many”
Angst blijkt veelal nog te regeren als we het over social media hebben. Angst voor het onbekende en angst om teveel bloot te geven (too many). Wat misschien wel tegen je gebruikt kan worden.
Een groot deel van de deelnemers wilde meer leren. Sommigen omdat hun baas roept ‘dat ze iets met social media moeten doen’ als bedrijf. Tja, daar zit je dan. Onwetend en (nagenoeg) no clue over hoe je dat dan moet gaan inzetten in je communicatie. Hoe je de ‘crowd’ gaat bereiken (to many) met dit middel.
Social media = emotie
Bij sommigen was er duidelijk behoefte aan regels voor het gebruiken c.q. inzetten van social media. Zij werden gevoed door Robbert-Jan Henkes (auteur en vertaler). Zelf nog nooit getwitterd en moeite met het digitale gedeelte van zijn presentatie. Hoewel… Aan het einde van de dag leek hij iets meer overtuigd van het nut van social media.
Een haast onvermijdelijk gevolg van het luisteren naar mensen als Jacco van Uden en Kristian Esser. Die laatste sprak voor een groot deel over de emotie van social media. Volgens Kristian zal emotie “de grote drijfveer van social media zijn de komende jaren. Als technologie er echt toe doet, is het in staat om mensen te veranderen.” Echt iets voor #muscom dus!
Feestje
Die verandering is in volle gang. Co-creatie is HOT, zenden NOT. Gebruik de crowd (publiek, doelgroep) om interactie tot stand te brengen. Vraag ze wat ze nodig hebben en zorg dat je die informatie goed verwerkt. Crowdsourcing dus. En haak vooral aan op bestaande feestjes. Bouw niet je eigen feestje (lees: het wiel op nieuw uitvinden of geforceerd iets doen).
In de zogenoemde ‘cloud’ (de wolk van overvloedige informatie op internet) is zoveel bruikbare informatie te vinden voor bedrijven. Zoek waar de feestjes zijn, gebruik het en zet het in. Kortom: cloudsurfing. “Twitter komt het dichtst bij onze hersenen. Het is digitale grondstof waarbij tijdens het verwerken echte waarde wordt toegevoegd.”
Over feestjes gesproken. Maartje en ik borrelden nog lang na. Niet zozeer met drankjes, maar van de nieuwe ideeën. Wat een feest!